The best ideas come as jokes. Or maybe not.
< ZPĚT

REPERTOÁR


Jak lze zpřítomnit či realizovat choreografii? Je prezentace idey choreografie vázána na lidské tělo nebo ji lze „zhmotnit" a prezentovat také skrze jiné prostředníky? Taneční lecture performance Zpřítomněná choreografie představuje a prozkoumává způsoby, jak bývá a jak může být virtuální představa choreografie zpřítomněna v konkrétní verzi. Na příkladech práce významných choreografů charakterizuje různé možnosti a formy aktualizace choreografického textu. Vybrané principy pak demonstruje skrze opakované provedení jediné choreografie.

Choreografie: Eduard Adam Orszulik
Koncept a dramaturgie: Tereza Richterová
Performeři: Barbora Rokoszová, Angela Nwagbo, Dorota Hořanská, Eva Marťák
Hudba: Eva Marťák
Kostýmy: Mikuláš Brukner
Produkce: Petr Kiška
Vizuál: Matouš Marťák

Zpřítomněná choreografie

Autobiografický taneční projekt o dvou lidech, kteří našli cestu k umění navzdory tomu, že se narodili v Bohumíně a s tím svým uměním se dostali dokonce až do Prahy.

Kdo jsou Barbora a Adam? Kde je Bohumín? Co je to umění? Proč do Prahy? Na všechny životně důležité otázky, na které jste se nejen báli zeptat, ale báli jste se je sami sobě i položit, přineseme odpovědi, které Vám změní život.

Inspirací se Barboře a Adamovi staly vzpomínky na společně prožité situace, které mají čistě subjektivní význam. Odklání se tedy od závažných témat jako podstata života, světový mír či migrační krize a odhalují dvojici svých zanedbatelných životů, jejichž zhuštěný příběh může divák pozorovat s libostí i nelibostí.

Námět, choreografie, interpretace: Barbora Rokoszová a Eduard Adam Orszulik
Dramaturgie: Tereza Richterová
Světelný design: Pavel Vitt
Zvuk: Ondřej Pavlica

Produkce: MOVE Ostrava a Kulturní centrum Cooltour Ostrava

Představení vzniklo za podpory statutárního města Ostrava, Ministerstva Kultury České republiky a Nadace Život umělce

SZ²

RECENZE

«Ne náhodou premiéru zakončilo srdečné standing ovation, kterým diváci ocenili nejen nápaditou taneční stránku SZ2, ale hlavně tu osobní, neboť otevřenost a bezprostřednost, se kterou umělci prostřednictvím pohybu vystoupili před publikem, byla výjimečná.»
SZ2 - Duet přátelství
Taneční aktuality
«Více než cokoli jiného je SZ na druhou představením o dvou lidech, o Báře a Adamovi, o jejich společné cestě a společných vzpomínkách. Bohužel (nebo bohudík?), ti dva nejsou ani světové celebrity ani laureáti Nobelovy ceny. Spousta lidí je zná, ale mnohem víc jich je nezná. A přesto jejich sdílený příběh stojí za vyprávět, protože je stejně výjimečný a svérázný jako příběh každého z nás. Kdo by čekal sladkobolně nostalgickou ódu na krásy přátelství, ten by ji kupodivu skutečně dostal, ovšem zabalenou do punkového kabátku s velkou dávkou nadsázky, sarkasmu, černého humoru i barevného disko šílenství, ze kterého ze všeho nejvíc sála postoj: Neberme se proboha tak strašně vážně!»
«Barbora a Eduard nám vo svojom diele ukázali časť svojich životov a stvárnili to spôsobom, ktorý zaujme aj nezainteresovaného diváka. Bežné životné situácie ozvláštnili subjektívnou rovinou v podobe nadnesenosti a humoru a tým ich premenili na výnimočné aj pre tých, ktorí dvojicu nepoznajú.»

RECENZE

«Ne náhodou premiéru zakončilo srdečné standing ovation, kterým diváci ocenili nejen nápaditou taneční stránku SZ2, ale hlavně tu osobní, neboť otevřenost a bezprostřednost, se kterou umělci prostřednictvím pohybu vystoupili před publikem, byla výjimečná.»
SZ2 - Duet přátelství
Taneční aktuality
«Více než cokoli jiného je SZ na druhou představením o dvou lidech, o Báře a Adamovi, o jejich společné cestě a společných vzpomínkách. Bohužel (nebo bohudík?), ti dva nejsou ani světové celebrity ani laureáti Nobelovy ceny. Spousta lidí je zná, ale mnohem víc jich je nezná. A přesto jejich sdílený příběh stojí za vyprávět, protože je stejně výjimečný a svérázný jako příběh každého z nás. Kdo by čekal sladkobolně nostalgickou ódu na krásy přátelství, ten by ji kupodivu skutečně dostal, ovšem zabalenou do punkového kabátku s velkou dávkou nadsázky, sarkasmu, černého humoru i barevného disko šílenství, ze kterého ze všeho nejvíc sála postoj: Neberme se proboha tak strašně vážně!»
«Barbora a Eduard nám vo svojom diele ukázali časť svojich životov a stvárnili to spôsobom, ktorý zaujme aj nezainteresovaného diváka. Bežné životné situácie ozvláštnili subjektívnou rovinou v podobe nadnesenosti a humoru a tým ich premenili na výnimočné aj pre tých, ktorí dvojicu nepoznajú.»

ROZHOVORY

SZ na druhou je představení o nás dvou, říkají Eduard Adam Orszulík a Barbora Rokoszová
Osaměle neosamělá bytost si vytváří svůj ideální svět, který je však pouhou iluzí. Iluze se časem vytrácí a nastává přechod do každodenní rutiny, ze které lze jen těžce vystoupit. I při snaze hledání nových cest se vracíme k tomu, na co jsme zvyklí. Je možné vystoupit z kruhu a v kročit do nové reality?

Choreografie: Eduard Adam Orszulik
Tančí: Barbora Rokoszová
Hudba: Gioacchino Antonio Rossini, Aïsha Devi, Von Bikräv
Hudebník: Jakub Hřebíček
Kostým: Rostislav Bujnošek (BJNSK)

NENÍ TO HRAČKA

Jednotlivec coby unikátní symbióza morálních validací akceptovaných skrz časoprostor, unikající vlastní svébytnosti, zvažující, racionalizující podmnožiny rozhodnutí, jimž – těmto živoucím fragmentům – udávají direkci kódy osudu, a jsoucno tím lineárně spěje k neodvartitelnému soudu poslednímu.

Je to v podstatě o soudném dni, ale mně by se líbilo, kdyby v tom lidi nehledali nějaké hluboké významy, protože si z toho vlastně dělám trochu prdel.

Choreografie/interpretace: Eduard Adam Orszulik
Hudba: W. A. Mozart, SOPHIE, Pan Daijing
Video: Alexander Bel

SÓLO

Duet inspirovaný básní Prosím, pane od Allena Ginsberga. Muži. Jejich touha. Vzájemná souhra i nesouhra. Tápání v minulosti zachycené současností.

Choreografie: Eduard Adam Orszulik
Interpretace: Arman Kupelyan, Marek Strýček/Eduard Adam Orszulik
Hra na kontrabas: Tomáš Novák

CHNDRUM EM PARON

RECENZE

«Názornosť až civilnosť niektorých pohybových motívov na inom mieste striedajú výrazne tanečné sekvencie. Hra na slepú babu, naháňačka a skrývačka, chlapčenské dobiedzanie, bitka, sex. Čitateľné pohybové zobrazovanie striedajú abstraktnejšie sekvencie, pričom sila produkcie rozhodne spočíva v spôsobe vzájomného prepojenia oboch performerov.»
Žít a přežívat. Choreografie DĚTI/KIDS se zabývá rozdílnými významy těchto dvou zdánlivě blízkých pojmů, a to skrze příběh čtyř mladých lidí, kteří se na útěku od skličující reality snaží najít tu správnou cestu. Nakolik ji představují divoké večírky, drogy a nespoutaný život, a nakolik jde pouze o jednoduché, až dětinské odmítání zodpovědnosti, je otazníkem, který zůstává viset ve vzduchu.

Choreografie: Eduard Adam Orszulik
Tančí: Barbora Rokoszová, Jakub Ra Svoboda, Jana Šourková, Eduard Adam Orszulik
Kostýmy: SOTC
Scénografie: Eduard Adam Orszulik
Hudba: Berbard Parmegiani, Drumcomplex, Josph Haydn, Handel

DĚTI/KIDS

RECENZE

«Děti Eduarda Adama Orszulika by bylo možné označit jako mírně bizarní studii drogové problematiky plující na vlně latexu, vysokých podpatků a disca, končící v bílých oblacích kokainu a nespoutané zábavy.»
Made on
Tilda